Bethesda Brink
De Ark is een zwevende stad die bestaat uit honderden losse eilanden waar een grote burgeroorlog dreigt uit te breken. De stad werd oorspronkelijk gebouwd als een experimentele, zelfvoorzienende en milieuvriendelijke omgeving. De snelle stijging van het waterpijl in de oceanen zorgt ervoor dat de Ark een toevluchtsoord wordt voor de mensheid. Na 25 jaar sociale onrust bereiken de inwoners hun breekpunt. Het is aan de speler om de toekomst van de Ark en de mensheid te bepalen.
Met verdiende ervaringspunten kunnen uiterlijk, vaardigheden en capaciteiten van de personages worden aangepast. Missies en beloningen worden in Brink dynamisch gegenereerd aan de hand van de context. Die context bestaat uit de rol die de speler heeft gekozen, zijn status, locatie, teamgenoten en de situatie waarin de strijd zich bevindt in alle gamemodi.
SMART-knop
Het spel bevat dynamische slagvelden waar mensen vloeiend doorheen kunnen bewegen. De game stuurt namelijk als een standaard shooter, maar dit verandert wanneer de speler op de zogenaamde SMART-knop drukt. Met deze knop evalueert de game dynamisch waar de speler naartoe wil gaan op basis van waar hij naartoe kijkt. Kijkt de speler bijvoorbeeld naar de bovenkant van een poortje, dan klimt hij er soepel overheen. Kijkt hij naar de vloer onder de poort, dan glijdt hij erdoor. Kijkt hij recht vooruit, dan rent hij er gewoon doorheen. Op deze manier kunnen spelers zich snel en soepel door de omgevingen verplaatsen.